Session Orale O1

  • Titre : Production
  • Président : Nicolas Audibert
  • Date : Lundi 16/11 de 13h30 à 15h15

Article 132

  • Titre : Etude articulatoire du mouvement d’étirement et d’ouverture des lèvres lors d’émotions et une attitude simulées.
  • Laurianne Georgeton (ilpga)
  • Résumé : Dans cette étude, nous nous sommes intéressée aux variations articulatoires des lèvres (étirement et ouverture aux lèvres) pour quatre voyelles du français /a/, /i/, /u/ et /y/ lors d'émotions (anxiété, dégoût, colère, joie et tristesse) et une attitude (tendresse) simulée. Nous avons utilisé des marqueurs placés autours des lèvres. Le mouvement des lèvres a été étudié grâce au Qualisys qui utilisent un système de caméra infra-rouge. Les coordonnées en 3D des marqueurs sont ensuite reconstruites puis étudiées. Cette étude a montré que les contrastes intrinsèques (donc attendus) des voyelles ne sont pas observables lors de la parole normale. Le geste d'étirement est maximisé lors de la réalisation de la joie et de la tendresse. Le geste d'ouverture aux lèvres est maximisé lors de la colère, du dégoût et de l'anxiété.
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Article 152

  • Titre : Représentations cérébrales des articulateurs de la parole
  • Krystyna Grabski (Gipsa-Lab)
  • Marc Sato (Gipsa-Lab)
  • Jean-Luc Schwartz (Gipsa-Lab)
  • Laurent Lamalle (INSERM)
  • Coriandre Vilain (Gipsa-Lab)
  • Résumé : In order to localize cerebral regions involved in articulatory control processes, ten subjects were examined using functional magnetic resonance imaging while executing lip, tongue and jaw movements. Although the three motor tasks activated a set of common brain areas classically involved in motor control, distinct movement representation sites were found in the motor cortex. These results support and extend previous brain imaging studies by demonstrating a sequential dorsoventral somatotopic organization of lips, jaw and tongue in the motor cortex.
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Article 72

  • Titre : Utilisation d’une grille polaire adaptative pour la construction d’un modèle articulatoire de la langue
  • Julie Busset (LORIA)
  • Résumé : The construction of articulatory models from medical images of the vocal tract, especially X-ray images, relies on the application of an articulatory grid before deriving deformation modes via some factor analysis method. One difficulty faced with the classical semi-polar grid is that some tongue contours do not intersect the grid what gives rise to incomplete input vectors, and consequently poor tongue modeling in the front part of the mouth cavity which plays an important role in the articulation of many consonants. First, this paper describes preparation of data, i.e. drawing or tracking articulator contours, compensation of head movements and the construction of the adaptive polar grid. Then, the results of the principal component analysis are presented and compared with those obtained with the semi-polar grid.
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Article 162

  • Titre : Peut-on utiliser la voix chantée pour améliorer la correction phonétique segmentale en langue étrangère ?
  • Sandra Cornaz (GIPSA-Lab, DPC - Département Parole et Cognition - UMR 5216 CNRS/Université de Grenoble)
  • Nathalie Henrich (GIPSA-Lab, DPC - Département Parole et Cognition - UMR 5216 CNRS/Université de Grenoble)
  • Antonio Romano (LPEAG, Laboratorio di Fonetica Sperimentale “Arturo Genre” di Torino, Italie)
  • Nathalie Vallée (GIPSA-Lab, DPC - Département Parole et Cognition - UMR 5216 CNRS/Université de Grenoble)
  • Résumé : Music may have a positive impact on learning processes. In linguistics, the positive role of music on perception of prosodic features has been pointed out, and a recent study shows that the segmentation of words in a foreign language would be facilitated by sung. In the present study, we aim at investigating whether singing-voice tasks could help to improve the learning of French phonemes. For comparison purpose, a traditional phonetic method was slightly modified to introduce singing-voice tasks. Native speakers of Italian were divided into two groups: one for the common phonetic teaching, and one for the phonetic teaching including singing-voice tasks. The results show that the subjects who were taught with additional singing-voice tasks learn faster than the others, produce better than the other one the anterior phonemes /y/ and /ø/ in the acoustical regions expected for these vowels in French, and the overlap of acoustic scatterings is less important.
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